Mikkelin maalismarkkinat vetivät paljon väkeä. Myös politiikasta kiinnostuneet olivat tyytyväisiä, sillä lähestyvien vaalien merkeissä torilla kampanjoitiin kiivaasti ja paikalla oli useita poliitikkoja.
Puolueiden kojut houkuttelivat politiikasta kiinnostuneita paikalle tungokseksi asti. |
Mikkelin tori on vilkas. Maalismarkkinat ovat vetäneet alueen täyteen ihmisiä. Myös puolueet hyödyntävät harvinaisen suurta ihmismäärää; jokaisella eduskuntapuolueella on oma koju markkina-alueen reunalla. Myös puolueiden alue vetää ihmisiä, mikä on näin vaalien lähestyessä ymmärrettävää.
Eri puolueiden telttojen edessä käyskentelee ihmisiä ja monen teltan edessä on useita porukoita, joissa ehdokkaat ja poliitikkojen taustajoukot keskustelevat. Kylmä pakkassää ei näytä vaikuttaneen ihmisten kiinnostukseen.
“Täällä on näiden parin päivän aikana käynyt todella paljon ihmisiä, ja olen saanut itsekin jutella ääneni käheäksi”, naurahtaa keskustan ehdokas Laura Hämäläinen.
Torilla tavataan ihmisiä
Väenpaljouden seassa kiertelee useita ehdokkaita ja ehdokkaiden kampanjaväkeä. He etsivät aktiivisesti uusia juttukavereita. Kojujen edessä kierrellessä kädet täyttyvät nopeasti ehdokkaiden esitteistä, karkeista ja pienistä lahjoista.Keskustan Laura Hämäläinen (vas.) ja Kaija Kilpeläinen pitävät toria hyvänä paikkana tavoittaa ihmisiä. |
“Täällä tavoittaa aika erityyppisiä ihmisiä kuin muualla”, toteaa vihreiden ehdokas Maisa Juntunen.
Juntusen mukaan torilla markkinoidessa tapaa ihmisiä, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa tai netin vaalikoneita. Torilla ihmisten on Juntusen mielestä helppo tulla kysymään eri ehdokkaiden näkemyksiä. Hänen mukaansa nimenomaan torilla markkinoiminen on tehokasta.
Vihreiden ehdokas Maisa Juntunen (vas.) on huomannut, että markkinoilla syntyy helpommin keskustelua kuin esimerkiksi kaupan edessä. |
“Kaupan edessä markkinoidessa se on sitä, että annetaan esite ja ihminen juoksee kauppaan. Täällä ollaan selkeästi eri asenteella liikkeellä. Ihmiset jäävät juttelemaan ja syntyy keskustelua”, Juntunen pohtii.
"Päättäjien pitää olla tavoitettavissa kaikille"
Laura Hämäläinen
Myös Laura Hämäläisen mielestä julkisella paikalla tavoittaa ihmiset. Hänen mukaansa on tärkeää tavoittaa myös somen ja netin ulkopuoliset äänestäjät.
“Nämä ovat niitä hyviä kohtaamisen paikkoja. Mielestäni päättäjien pitää olla tavoitettavissa kaikille, koska ykkösjuttu politiikassa on kuitenkin ihmisten kohtaaminen”, Hämäläinen perustelee.
Perussuomalaisten ehdokas Jere Liikanen kertoo nauttivansa kampanjoinnista, vaikka talvikelissä alkaa jo hieman paleltaa. |
Perussuomalaisten ehdokas Jere Liikanen korostaa, että erityisesti iäkkäämmän väen tavoittamisessa julkiset paikat ovat parhaita. Hän toteaa, että torilla kuulee ihmisten jupinat ja huolet, joita normaalisti puidaan muualla.
“Ja loppujen lopuksi tämähän on ihan mukavaa hommaa, vaikka alkaa tulla jo pikkuisen kylmä”, hän lisää virnistäen.
Muitakin kuin vanhuksia
Vaikka pääosa telttojen luona pyörivistä on keski-ikäisiä tai vanhempia, joukkoon mahtuu myös jonkin verran nuorempia. Osa on tullut selvittämään ehdokkaiden näkemyksiä koulutehtävien merkeissä, mutta paikalla on myös muuten politiikasta kiinnostuneita nuoria.“Halusin tulla juttelemaan poliitikkojen kanssa”, kertoo lukiolainen Helmi Kirjalainen, joka on tullut paikalle ystävänsä Katriina Janhusen kanssa.
“En saa äänestää vielä seuraavissa vaaleissa, joten tuntui tyhmältä tulla yksin juttelemaan. Otin Katriinan mukaan henkiseksi tueksi”, Kirjalainen jatkaa.
Janhunen kertoo, että saa äänestää. Hän on kiinnostunut yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, joten poliitikkojen mielipiteet kiinnostavat.
“Ollaan käyty ihan hyviä ja rakentavia keskusteluja”, Janhunen toteaa.
Katriina Janhunen (vas.) ja Helmi Kirjalainen tulivat torille, koska politiikka kiinnostaa. |
Ikähaitarin toisessa päässä Matti Kuokka ja Päivi Saloviin kertovat tulleensa paikalle lähinnä aistimaan yleistä ilmapiiriä. He eivät näe torilla kampanjointia kovin tärkeänä.
“Puolue ja ehdokkaat on jo päätetty. Tämä on osittain tällaista oman mielipiteen vahvistamista. Ei tämä ole sillä tavalla tärkeää, vaikka toisaalta ehdokkaiden tunnettavuus lisääntyy. Onhan se mielenkiintoista kysellä ehdokkaiden mielipiteitä, mutta ei tämä äänestyspäätökseen vaikuta”, pohtii Kuokka.
“Lehdistö on käsitellyt kyllä asiaa hyvin, joten tämä on tietyntyyppistä lisuketta siihen”, toteaa myös Saloviin.
Kaikki ehdokkaat tunnistavat, että suurin osa puolueisiin tutustumaan tulleista on keski-ikäisiä tai vanhempia. Toisaalta Maisa Juntunen huomauttaa, ettei muilla välttämättä ole keskellä päivää aikaa olla torilla.
“Täällä käy tietenkin niitä, joilla on päiväsaikaan aikaa, eli ei välttämättä ruuhkavuosia eläviä eikä hirveästi nuoriakaan. Toisaalta on ollut koulutehtäviä tekeviä lukiolaisia, mikä on todella hyvä juttu”, hän sanoo.
Hämäläinen ja keskustan taustajoukkoihin kuuluva Kaija Kilpeläinen kertovat tavanneensa monenlaisia ihmisiä. Heidän mielestään on hyvä, että torilla on myös nuoria selvittämässä eri puolueiden kantoja.
“On hyvä, että ollaan täällä paikan päällä selvittelemässä, sillä sosiaalisessa mediassa vaikuttavat vahvasti algoritmit, jotka voivat muodostaa vähän kuplaa”, Hämäläinen pohtii.
Kilpeläinen ja Hämäläinen toteavat, että nuoria ja vanhoja kiinnostavat loppujen lopuksi samat teemat. Hämäläisen mukaan kaikki tahtovat elää hyvää elämää, mutta sen rakennuspalikat ja painotukset vaihtelevat hieman iän mukaan.
“Nuoria kiinnostaa koulutus ja vanhempia enemmän vanhustenhoito”, toteaa Hämäläinen.
“Toisaalta ilmastonmuutos kiinnostaa kaikkia sukupolvesta riippumatta. Myös asuminen kiinnostaa vanhoja ja nuoria”, kertoo Kilpeläinen.
Kampanja vaatii aikaa
Haastattelemamme ehdokkaat eivät luota pelkkään julkisten paikkojen voimaan. Kaikki ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi käytössä ovat sekä printtimedia että muut keinot.“Olen ostanut oman lähdön vaaliraveista. Se tarkoittaa, että saan mainoksen ohjelmalehteen ja televisioon. Lisäksi olen ostanut vaalien alle mainoksia alueen valotauluihin”, toteaa Jere Liikanen.
Maisa Juntunen taas kertoo aloittaneensa kampanjansa kauppa-auton kyydissä kiertelemällä koko maakuntaa. Hän on Mikkelin lisäksi kampanjoinut muun muassa Haukivuorella, Juvalla ja Pieksämäellä. Lisäksi Juntunen on aktiivinen somessa.
“Olen itsekin ensimmäistä kertaa ehdokkaana. Vaikka kampanjointi on ollut todella intensiivistä, se on todella hauskaa ja antoisaa. Olen tavannut todella paljon erilaisia ihmisiä ja tämä tuntuu todella tärkeältä ja mielekkäältä”, Juntunen sanoo.
Perinteisen torikampanjan lisäksi ehdokkaiden käytössä on useita muitakin keinoja tavoittaa ihmisiä. |
Laura Hämäläisen mielestä hyviä kanavia kampanjoimiseen ovat myös sosiaalinen media ja mielipidekirjoitukset lehdissä. Hämäläisen mukaan nuoret tavoittaa parhaiten somessa. Kaija Kilpeläinen ja Hämäläinen sanovat, että kampanjoimiseen tarvitsee aikaa, rahaa ja tukijoukkoja.
“Kampanjoiminen vaatii erittäin paljon aikaa ja sen ohella rahaa. Eduskuntaan pääsee keskimäärin noin 30 000 euron vaalibudjetilla. Lisäksi tukijoukot ovat tärkeitä, sillä kaikki ulospäin näkyvä kampanjointi tehdään paljon isommalla porukalla“, Hämäläinen toteaa.
Keskustelun lopuksi Kilpeläinen tiivistää kampanjoimisen ydinsanoman:
“Kaikki äänestämään!”
Teksti: Jyri Huttunen
Kuvat: Pilvi Korhonen
Reportaasi on osa Progymnasman juttusarjaa Nuoret Vaalit.
Nuoret Vaalit on juttusarja, joka kertoo Suomen vaalikeväästä 2019 nuorten silmin. Halusimme tehdä tämän juttusarjan, koska nuorten poliittisen aktiivisuuden heikkeneminen on erittäin huolestuttavaa. Nuoret äänestävät vaaleissa entistä laiskemmin, minkä vuoksi Suomen tulevaisuudesta päättävät yhä vanhemmat ihmiset.
Reportaasi on osa Progymnasman juttusarjaa Nuoret Vaalit.
Nuoret Vaalit on juttusarja, joka kertoo Suomen vaalikeväästä 2019 nuorten silmin. Halusimme tehdä tämän juttusarjan, koska nuorten poliittisen aktiivisuuden heikkeneminen on erittäin huolestuttavaa. Nuoret äänestävät vaaleissa entistä laiskemmin, minkä vuoksi Suomen tulevaisuudesta päättävät yhä vanhemmat ihmiset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti